Samen nieuwe deuren openen?

10 september 2020

Ergens eind 2019 hoorde ik mezelf tegen iemand zeggen: “Ik ben van plan om volgend jaar mijn alter ego “Het BELmeisje” los te laten. De naam past niet meer bij mijn persoonlijkheid, mijn dienstverlening én de ontwikkelingen die ik als ondernemer hebt doorgemaakt”.

Het was óók rond die tijd dat ik tegen mijn 73-jarige vader zei: “Zal ik jouw huis kopen? Dan kan je in alle rust oud worden, zonder gedoe.” Zijn huis is te groot voor hem alleen. De beste man is de halve dag bezig met de schoonmaak en het onderhoud.

Twee nieuwe deuren staan centraal in dit blog. De deur van mijn nieuwe digitale huis en de deur van mijn nieuwe stenen huis. Een verhuisbericht op zijn Claudia’s -dus persoonlijk- gerelateerd aan de 6 fundamenten van mijn nieuwe dienstverlening aan ondernemers en organisaties.

1.      Strategische Marktbewerking

Simpel gezegd zorg je bij strategische marktbewerking voor verrijkte klantprofielen, zodat je jouw klantgroepen gericht benadert met een passend aanbod. Je brengt structuur aan in je marktbenadering én je leert wat het best rendeert. Een mooi voorbeeld hiervan is Funda. Dankzij hun filtersysteem kun je precies je wensen aangeven en ontvang je een aanbod op maat. Onze wensen waren onder andere:

  • Een woning met slaap- en badkamer op de begane grond of voldoende ruimte om dit te realiseren.
  • Een bepaald budget voor koop en/of aanpassingen.
  • Locatie: binnen een straal van 30 kilometer rond Bergen op Zoom.

Deze zoekcriteria gecombineerd met een dagelijkse speurtocht van 2 maanden door paps leverde een longlist op van 300 woningen.

2.      Interne en externe communicatie

300 woningen? Pa en ik besloten samen dat een shortlist geen overbodige luxe was. We spraken een simpel en effectief vervolg af. Ieder voor zich zou in twee dagen de longlist doornemen. Een huis kreeg een Nee of een Ja. Het resultaat bestond uit drie lijsten:

  • Huizen met een gemeenschappelijk ja.
  • Huizen met een ja van pa en een nee van mij.
  • Huizen met een ja van mij en een nee van pa.

Dus spraken we een vervolgronde af waar we op basis van stevige argumenten en goede onderbouwingen de ander probeerden te overtuigen van de nee een ja te maken. Gelukkig stond pa open voor mijn argument waarom ik niet in een stad wilde wonen, al zeker geen appartement wenste en een hectare grasveld niet perfect matchte met mijn gebrek aan groene vingers. Het resultaat? Een shortlist van 26 woningen die voor een bezichtiging in aanmerking kwamen.

3.      Teamontwikkeling

Uiteraard klom ik in de telefoon, want in een team maak je optimaal gebruik van de aanwezige talenten. En ook als Claudia Bouwens blijft mijn beltalent natuurlijk aanwezig. Ik maakte de ene na de andere afspraak om bezichtigingen in te plannen. Zo kwamen we er al snel achter dat de markt momenteel op z’n kop staat. Woningen vliegen als zoete broodjes over de toonbank. De gemiddelde doorlooptijd van een te koop aangeboden huis is 2 weken.

Bij een optimale strategische marktbewerking breng je verkochte woningen onder voorbehoud van financiering dus gewoon terug op de markt. Niet iedereen slaagt er tenslotte in een succesvolle hypotheekaanvraag te realiseren.

Paps en ik troffen ondertussen al de voorbereiding om ons team uit te breiden met aanvullende talenten die we voor ons project nodig hadden. Denk aan: een architect, een verhuizer, inpakkers, opslagruimte…

4.      Van klantgericht naar klantgedreven

Een van mijn stokpaardjes. Want goed levert je geen ambassadeurs op. Dat is waar je klanten je voor betalen. Het gaat erom dat je jouw klanten trakteert op een belevenis. Hun verwachtingen overtreft.

Voor mij was het bezichtigen van potentiële woningen bijzonder. Die stenen worden misschien wel je thuis. Dat realiseert een makelaar zich natuurlijk ook. Dus die zorgt op zijn minst voor een hartelijke en warme ontvangst en stelt veel relevante vragen om je te helpen de juiste keuze te maken. Helaas bleek die verwachting niet uit te komen.

Makelaar nummer een kwam veel te laat. En makelaar nummer twee zocht totaal geen persoonlijke verbinding. Hij kwam niet verder dan: “ruimte genoeg hé hier.” Zonder enig idee of ik er alleen kwam te wonen of met een gezin van 12 kinderen, of mijn vader het huis zou betrekken of welke ander denkbare combinatie dan ook, waaronder de winnende. Vader en dochter betrekken het huis.

Een ding wist ik zeker, al was het huis FAN-TAS-TISCH geweest, ik had het 100% niet gekocht. Om een koop tot stand te brengen, speelt ook de gunfactor een rol. Beide heren scoorden een 0, gewoon door het gebrek aan verbinding en inlevingsvermogen.

5.      Professionalisering Vakmanschap

Na de bezichtigingen stapten we samen in de auto. Beiden met onze individuele emoties, gemeenschappelijke indruk en héle andere waarheden.

Mijn vader vol van de mogelijke inrichting van de badkamer, de afmetingen van de keuken of het uitzicht op de tuin. Ik vol verbazing over het gebrek aan vakmanschap van de makelaars. Twee voorbeelden van heren die met mijn Individuele Business Coaching hun courtage makkelijk vervijfvoudigen. Ach, misschien komt dit blog wel op hun pad. Trouwens, voor je stappen vooruit kunt maken dien je jezelf eerst bewust zijn van je zwakke kanten. Dat eigenaarschap hadden de heren nog niet.

Juiste de moeilijke keuzes maken vaak je leven makkelijker

6.      Mindset

Het is onvoorstelbaar wat je in korte tijd bereikt als je heldere doelen vaststelt. Ik nodig je van harte uit om een bezoek te brengen aan mijn nieuwe digitale huis. Mijn paps en ik verhuizen naar een fantastisch huis in Ossendrecht mét eigen kantoor, waar ik je graag op afspraak welkom heet. Voor mij dus twee nieuwe deuren in drie kwartalen.

Ondernemers én organisaties hebben het zwaar, want allemaal leven we plotsklaps in een andere wereld. Hoe beter je scoort op de zes genoemde aandachtsgebieden, hoe makkelijker het is je aan gewijzigde omstandigheden aan te passen. Er zijn deuren genoeg waarachter succes verborgen ligt.

Open deur?

Organisaties: heb je budget beschikbaar? Kijk dan eens op mijn nieuwe digitale huis wat een impactanalyse voor jouw organisatie kan betekenen. Een betere energieke start kan ik me niet voorstellen. Neem trouwens gerust nu al contact met me op.

Ondernemers: investeer met twee bijzondere masterclasses in jouw winstkansen. In de masterclass “Magische Marktbewerking” boost je jouw bedrijfsresultaten omdat acquisitie een strategisch onderdeel is geworden van jouw werkzaamheden. Een goede bellijst opstellen is een fluitje van een cent en je doet op een authentieke manier op het juiste moment een aanbod aan de juiste persoon.

Als je die masterclass daarnaast combineert met de masterclass “Meesterlijk Merkwaardig”, ga je naar huis met een strategisch jaarplan Social Media. Bovendien maak je daarna met gemak aansprekende ontwerpen die je slim recyclet. Eigenlijk ontvang je alles wat je nodig hebt om van jouw business een begrip te maken. Zodat leads makkelijker voor jou kiezen.

De keuze is aan jou! Open je de deur naar een bruisend en glorieuze start? Of blijf je doen wat je altijd al deed?

Vaker blogs en passende aanbiedingen ontvangen?

Meld je aan en ontvang maandelijks tips en inspiratie op het gebied van succesvol ondernemen. Lees ook de verhalen van uitblinkers: gewone mensen die vanuit passie ongewone dingen doen en daarin uitblinken. En ontvang het laatste nieuws als eerste.