In het speelveld heb je slechts 6 strategische pionnen nodig
Om supergrootmeester te zijn en het schaakspel te winnen
- Mindset.
- Professionalisering vakmanschap.
- Teamontwikkeling.
- Klantgedrevenheid.
- Strategische marktbewerking.
- Interne- en externe communicatie.
Dat zijn dan ook dé 6 onderwerpen die in dit samenwerkingstraject aan bod komen. De impactanalyse is bijzonder waardevol bij het:
- Opsporen van de blinde vlekken, zodat je een optimalisatieslag kunt uitvoeren.
- Aanscherpen van de klantreis, zodat je met minder moeite méér omzet realiseert en ambassadeurs creëert.
- Vergroten van het werkplezier van je medewerkers, zodat ze trots zijn op de organisatie waar ze voor werken.
De impact analyse kent drie speelfases:
De opening; Oriëntatie en draagvlak
Op managementniveau bespreken we de aandachtspunten. Daarbij bepalen we ook het aantal observatiedagen en plannen we de kick-off. Tijdens de kick-off presenteren we samen wat de medewerkers mogen verwachten. Zo’n introductie is waardevol én onmisbaar. Het creëert een positief draagvlak en is de fundering van wederzijds vertrouwen. Dé basis van onze samenwerking.
Het middenspel: Nullijn vaststellen door observeren
Ik infiltreer op een positieve manier en word één van jullie. Ik loop mee om de (huidige) werkwijze van de medewerkers te observeren. Ik interview alle betrokken medewerkers individueel, zodat ik inzicht krijg in hun DNA, gedrag én communicatiestijl. Waar lopen zij momenteel tegenaan? Wat zijn hun persoonlijke leerdoelen? Wat kan volgens hen beter? Hierbij neem ik zowel het werkproces als de huidige klantenreis onder de loep. En kijk ik zowel naar het team als naar de individuen.
Naast deze feitelijke observatie ontvang je verder aanvullende vragen, zodat ik een compleet beeld heb van jullie huidige werkwijze. Die werkwijze vormt het vertrekpunt van het eventuele trainingsprogramma.
Het eindspel: Impact Analyse en verbeterkansen (optimalisatie)
Na de individuele – en teamobservaties presenteer ik mijn impact analyse. Daarbij betrek ik bovendien jullie aanwezigheid op social media. Ik communiceer mijn bevindingen en voorzie je van een tactisch en strategisch optimalisatieadvies.
Staat op jouw speelbord al een winnende opstelling? Of zijn er nog pionnen te promoveren?
- Is “ja maar” of “we hebben het altijd zo gedaan” een veelgehoorde uitspraak?
- Kan de toolbox van jouw medewerkers aangevuld worden?
- Heerst er onrust in de teams? Onderling of met elkaar?
- Krijg je weleens klachten of verdwijnen klanten gewoon?
- Doe je maar wat op social media? En stuur je onregelmatig nieuwsbrieven?
- Komt het voor dat niet iedereen op het juiste moment over de juiste informatie beschikt?
Mijn advies: is je antwoord op een of meer vragen een ja, geef mij dan ook een ja en pak die winst. Je klanten, je medewerkers en je CFO zullen je dankbaar zijn.
Ja, wij gaan voor WINST