afbeelding van zonnebloem die tot bloei komt

Wie geluk wil oogsten, moet humor zaaien

18 april 2024

Hoe is het? De ingebakken standaard openingszin, wie kent hem niet? Voor mij een enorme dooddoener. 😊 Je ontvangt dan ook eenzelfde routine-antwoord: “Goe-oed”. Zo zijn we immers geprogrammeerd. De hamvraag is natuurlijk of het dan ook écht goed met je gaat. Durf je bij gesprekken de diepte in te gaan? Of houd je het lekker (v)luchtig?

Lekker (v)luchtig ook

Zowel zakelijk als privé kom je deze valkuil tegen. Ben je ook weleens zo’n type als Mémé tegengekomen? Dan snap je vast dat Luca en Mémé niet meer de beste vrienden zijn.

M: Goedemorgen Luca, hoe is het?

L: Mwah, niet zo goed. Ik voel me gestrest door de hoge werkdruk op het moment.

M: Joh, vervelend. Ik heb toch een gaaf lang weekend gehad! Ik ben er lekker met vrienden tussenuit getrokken. We zijn gaan varen, want een van mijn vrienden heeft een catamaran. Zó gaaf. De wind waait al je zorgen zo overboord. Lekker dansen op muziek terwijl je langzaam de zon onder ziet gaan. Ik kom je zo meteen wel even de foto’s laten zien. Dan begrijp je precies wat ik bedoel. Trouwens, omdat ik er even tussenuit geweest ben, lukt het me deze week niet die controle voor je uit te voeren. Ik weet dat het haast heeft, dus ik heb er geen enkel probleem mee dat je het deze keer zelf doet. Enne, sterkte met de drukte hè! Vergeet niet op tijd te ontspannen. Ik ga vrijdag weer. Je leeft tenslotte maar een keer.

Luister je om te begrijpen of om te antwoorden?

Je leest het bijna in elke vacature bij de functie-eisen: je bent communicatief vaardig. Logisch, want je communicatievaardigheden bepalen voor een groot deel je succes. Toch lopen heel veel relaties stuk op communicatie. En ja! Luisteren is een belangrijke communicatieve vaardigheid.

Moeilijk ook. Want vaak luisteren we vooral om onze eigen mening of ervaring te delen. Voor je er erg in hebt, heeft de ander het gesprek overgenomen en is er geen belangstelling meer voor jou. Dat is vragen om conflicten. En zo zijn er nog 5 belangrijke valkuilen.

5 Communicatievalkuilen

Onheldere communicatie: Als je boodschap niet duidelijk is, leidt dit tot vaak tot misverstanden en verwarring. Gevolgen hiervan zijn onder andere fouten, verkeerde interpretaties en onnodige conflicten.

Slechte luistervaardigheden: Als je niet goed luistert, ligt miscommunicatie op de loer. Of je mist bijvoorbeeld belangrijke informatie. Wat kan resulteren in gemiste kansen, verkeerde beslissingen en het gevoel niet gehoord te worden. Funest voor je relatie!

Aannames en vooroordelen: Twee oorzaken die goed luisteren in de weg staan. Zo krijg je dus onterechte beschuldigingen, verkeerde inschattingen en een ondermijning van vertrouwen.

Defensieve communicatie: Nog zo’n conflictbommetje. Je krijgt feedback of kritiek en gaat in de weerstand in plaats van te luisteren. Voor je het weet staan jullie recht tegenover elkaar als twee boze stieren. De effecten zijn een onprettige werksfeer, verminderde productiviteit en het uit de weg gaan van belangrijke gesprekken.

Gebrek aan empathie: We willen allemaal gehoord, gezien, geholpen, gewaardeerd en gerespecteerd worden. Jij toch ook? Dat kan alleen als je gesprekpartner ook empathie toont. Gebrek aan empathie draait uit op slechte relaties, verminderde samenwerking en een gebrek aan verbondenheid binnen teams.

Geweldloze communicatie

Geweldloze communicatie – een beproefd proces, ontwikkeld door Marshall Rosenberg –  is gericht op het oplossen van conflicten en het creëren van verbinding door middel van empathie, authenticiteit en respect. De stappen van geweldloze communicatie zijn als volgt:

  • Waarneming: Beschrijf feitelijk wat er gebeurd is.
  • Gevoelens: Benoem de emoties die dit oproept.
  • Behoeften: Identificeer welke behoeften erachter liggen.
  • Verzoek: Formuleer een specifiek verzoek om aan deze behoeften te voldoen.

Communiceren kun je leren

Communiceren is een vaardigheid en het fijne daarvan is dat je dat kunt leren. In mijn wereld zeg ik vaak: echte vrienden vragen door. Die zeggen; hoe gaat het nu écht met je? Want ik neem genoegen (meer) met jouw standaard riedeltje dat het goed gaat.

Een ander antwoord dat ik regelmatig geef, zorgt ook voor vragende en soms wat verwarde blikken. Dat antwoord is: “Goed, want ik doe niet meer aan slechte dagen”. Dit is een way of living geworden. Dat wil niet zeggen dat ik geen slechte dagen ken. Integendeel. Het gaat om de grondhouding dat de mindere momenten niet (meer) de rest van mijn leven bepalen. Externe factoren bepalen niet mijn toekomst. Voor mij is een (over)dosis humor het perfecte medicijn.

Humor: de kracht van verbinding

Door een grap te maken of een luchtige opmerking te plaatsen, doorbreek je de spanning en creëer je ruimte voor open en eerlijke communicatie. Als je dit combineert met geweldloze communicatie is het veel makkelijker om de behoeften en gevoelens van alle betrokkenen te begrijpen en samen constructieve oplossingen te vinden.

Andere voordelen van humor:

  • Niets werkt zo verbindend als samen lachen.
  • Het helpt je jezelf niet al te serieus te nemen, zodat je makkelijker openstaat voor feedback van anderen.
  • Humor maakt moeilijke onderwerpen bespreekbaar.

 

Cadeau 1: 6 x tegeltjeswijsheid

Ter inspiratie voor jou. Knip ze uit en plak ze waar je wilt.

The best for lest: Gun jezelf een training Conflict(v)Aardig

Tijdens de training Conflict(v)Aardig ga je aan de slag met communicatievalkuilen. Je ontdekt waarom het zo makkelijk misgaat met communicatie en waarom je ogen al gaan rollen als “X” begint te praten. Ook leer je de processtappen van Geweldloze Communicatie toe te passen op jouw communicatie.

Het resultaat van de training is dat je makkelijker jouw belangen weet te verwoorden en beter kunt aangeven wat je nodig hebt. Dit zorgt voor sterke relaties en bevordert een open en eerlijke communicatie enorm.

Deze training is ook incompany beschikbaar. Neem bij belangstelling voor een incompanytraining contact op met Claudia Bouwens voor een aanbieding op maat.

Zelf de regie pakken? Bij voldoende animo organiseer ik ook een open inschrijving van deze communicatietraining. Meld je vrijblijvend aan op de interesselijst om op de hoogte te blijven van de eerstvolgende trainingsmogelijkheid.

Vrijblijvend aanmelden interesselijst