Originele en positieve start van 2021: FUNDAY

De flop van 2021. Ik kies All-in

10 december 2020

“Is het niet zo dat je in onzekere tijden beter een pas op de plaats maakt?” vroeg mijn gesprekspartner. Een interessant onderwerp. Ik zie het veelvuldig om me heen gebeuren. Ondernemers en organisaties die in een soort wachtstand staan. Omdat Corona veel onzekerheden met zich meebrengt.

“Kijk” antwoordde ik, “voor mij is goed ondernemer- en werkgeverschap als een potje pokeren”.  Ik kies keer op keer voor All-in. Want voor mij is het belangrijk om vanuit overtuiging te handelen. Dus ik doe iets goed en ga all-in, of ik begin er niet aan.

Kwestie van geluk of kwestie van kiezen?

“Met pokeren ben je toch ook afhankelijk van de kaarten die je krijgt?” Dat is een goed punt. Ik schreef het vorige keer al. Er is één ding zeker bij ondernemen en dat is dat er niets zeker is. Dus ja, er zijn altijd externe factoren die jouw kansen beïnvloeden.

In ondernemersland bepaal je echter in belangrijke mate ook je eigen “kaarten”. Jouw missie en visie zijn de blauwdruk. Die blauwdruk bepaalt welke kaarten (lees: welke talenten) je nodig hebt om het spel te winnen. Een belangrijke factor is dus de opbouw van je personeelsbestand. Zorg voor een gedifferentieerde opbouw van je teams met complementaire kwaliteiten. Het is dus zeker niet alleen een kwestie van geluk en wel degelijk een kwestie van verstandige keuzes maken.

Een krappe arbeidsmarkt vraagt om binden, boeien en behouden

Als je dan de juiste personen op de juiste positie hebt geplaatst in je organisatie, dan ben je er nog niet. Een werkrelatie heeft zoals iedere relatie onderhoud nodig. Voor jou, als werkgever, is het belangrijk dat je jouw talenten voor jouw organisatie weet te behouden. Dat betekent:

  • Vertrouwen door interesse en kwetsbaarheid.
  • Ruimte voor constructieve conflicten.
  • Betrokkenheid omdat afspraken en verwachtingen helder zijn én worden nagekomen.
  • Verantwoordelijkheid en eigenaarschap.
  • Gezamenlijk resultaat staat voorop.

Samen werken is écht iets anders dan samenwerken. Het vraagt om een constante beweging. Een hoge alertheid. Om -ook als het even tegenzit- te blijven presteren moeten alle medewerkers bereid zijn zichzelf steeds opnieuw te activeren en uit te dagen.

Je ziet jouw blinde vlekken niet meer

We hebben ze allemaal. Blinde vlekken waardoor we zelf bepaalde tekortkomingen als “normaal” beschouwen en we niet alle kansen die er liggen verzilveren. Ik heb ze en ja, ook in jouw organisatie zijn ze aanwezig. Voorbeeldje? Tijdens de observatieperiode van een Impactanalyse viel het me op dat medewerkers zich op zijn zachtst gezegd vreemd gedroegen.

Op ieder bureau verschenen elke ochtend crackers, yoghurtjes, rijstwafels en boterhammen met pindakaas. Letterlijk alle medewerkers begonnen hun werkdag met een ontbijtje. Het was daar normaal geworden dat het eerste kwartier werd besteed aan iets wat je gewoon thuis hoort te doen. Het was erin geslopen en werd niet meer als abnormaal gedrag opgemerkt. Door niemand.

Niet iedere dag zal goed zijn, er zit wel iets goeds in iedere dag.

Uitdagingen in crisistijd

De onzekerheden én de sociale afstand die corona afdwingt vragen veel van organisaties en hun medewerkers. Het is anders om vanuit thuis te werken. Mensen geven massaal aan het contact met hun collega’s te missen. En dan hebben we het niet eens over de logistieke uitdagingen om dit thuiswerken veilig en verantwoord te organiseren.

Razendsnel vindt de digitale transformatie plaats. Zie jij als organisatie óók de waardevolle kansen die deze crisis met zich meebrengt? Dít is hét moment om onze oude gedragspatronen onder de loep te nemen. Is het wel noodzakelijk om medewerkers iedere dag kilometers te laten maken om op een kantoor te verzamelen? Wat bespaar je aan tijd én geld wanneer je vergaderingen online organiseert? Is van 08:00 – 17:00 uur nog wel efficiënt genoeg voor werkende ouders?

In drie stappen van angel naar kiem

In Leren Veranderen (Hans Vermaak & Léon de Caluwé) geeft de angel aan waar de problemen vandaan komen en wat ze in stand houdt. Alle maatregelen op het gebied van corona vallen hieronder. De kiem gaat juist over een aangrijpingspunt voor vernieuwing. Wat kan een positief effect veroorzaken?

Corona dicteert een aantal veranderingen. Het is nu zaak om de derde stap te nemen. En de positieve effecten van de crisis gedreven verandering om te zetten naar ambitie gedreven verandering.

  1. De oude situatie (pré corona).
  2. De nieuwe situatie, die nog crisis gedreven is (angel).
  3. De nieuwe situatie, die ambitie gedreven is (kiem).

Anders Denken Samen Doen

Dit is hét moment om een Impactanalyse in te zetten en de angel te verzilveren naar een kiem. Of om mijn eerdere metafoor maar te gebruiken: De flop ligt klaar, de kaarten zijn gedeeld en het is tijd voor de showdown. Wat doe je? Gebruik je de Impactanalyse om de kaarten naar jouw hand te zetten? Durf je all-in te gaan? En geef je daarmee jouw organisatie de beste kansen?

Reserveer een half uur in je agenda en deel jouw aandachtspunten met me. Waar loop je tegenaan? Welke informatie heb je nodig? Waar liggen de kansen in jullie werkprocessen? Hoe optimaliseer je de klantreis van jouw klanten? De Impactanalyse brengt alles helder en duidelijk in beeld.

Dankbaar? Wees geen NS en toon je dankbaarheid

2020 heeft veel gevraagd van jouw medewerkers en is dus een jaar bij uitstek om je dankbaarheid aan hen te tonen. Ik verslikte me dan ook letterlijk, toen ik het besluit van de NS hoorde om juist dit jaar geen kerstpakketten te geven. Dan heb je het wat mij betreft écht niet begrepen. Mocht je een ingang bij de NS hebben? Met veel plezier maak ik het resultaat van persoonlijke aandacht en verbinding zichtbaar. Ze mogen altijd contact met me opnemen als ze meer dan enkel tonnen willen besparen!

Origineel, persoonlijk en positief: FUNDAY

Heb jij het gevoel dat er meer inzit voor jouw organisatie? Meer naamsbekendheid, meer klanten of een hogere omzet? Ondanks dat jouw sales- en marketingafdeling keihard hunt op potentiële klanten of omzetverbetering? Heb jij het gevoel dat het grote succes net uitblijft?

Ik snap dat wel. Het zijn chaotische en onzekere tijden. Dan is het moeilijk om energiek en gefocust te blijven. Een “nee” komt dan net wat harder binnen. En de persoonlijke aandacht die je (potentiële) klanten -zeker nu- nodig hebben blijft wat achter. De zorgen van alledag maken dat je medewerkers minder creatief zijn en eerder een mail sturen dan de telefoon pakken.

Wat nu als jullie meer gereedschap krijgen om leads succesvol te vinden en te benaderen? Dat jullie profilering zo verleidelijk is dat opdrachtgevers naar jullie toekomen? In één dag doelen stellen, bellen én keiharde resultaten behalen. Op een plezierige manier. Allemaal all-in. Zou dat geen FUNDAY zijn?

Zoek jij een origineel, persoonlijk én positief cadeau voor jouw team? Boek dan die FUNDAY. Een investering die zich tienvoudig terugbetaald in energie, betrokkenheid, verbinding, positiviteit en commerciële resultaten.

FUNDAY spe(e)lregels:

  • Deel telefonisch jouw wensen met betrekking tot de persoonlijke FUNDAY (budget/doel/betrokken medewerkers). Uiteraard adviseer ik je.
  • Ontvang binnen 10 dagen: voorstel en prijsopgave.
  • Verzilveren op dinsdag en/of donderdag.

Ja, onze organisatie verdient een FUNDAY